5 Nisan 2009 Pazar

Beklenen Değer Teorisi


" Pascal beklenen değer teorisini kullanarak hayatını dine adaması gerektiğini kanıtladı. Her matematikçi gibi o da, bu soruyu bir formüle indirgedi. "

Hangisi daha büyüktür ?

a) Beklenen değer (hedonizm - yani fiziksel yaşamdan zevk alma)
b) Beklenen değer (dini hayat)

Varsayım...

a) Olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (hedonizmden alınacak zevk) + Olasılık (ölümden sonra hayat var) * (sonsuza dek lanetlenmek)
Ve
b) Olasılık (ölümden sonra hayat yok) * (dinden alınacak zevk) + Olasılık (ölümden sonra hayat var) * (sonsuz mutluluk)

Pascal'ın mantığı çok basitti: Eğer (a) (b)'den büyükse o zaman hedonizme devam edecekti, ama eğer (a) (b)'den küçükse o zaman dindar olmalıydı."

"Ama değişkenlerin değerlerini bilmeden bu denklemi nasıl çözdü?" diye sordu Michael.

"Birkaç varsayımda bulundu, örneğin sonsuz mutluluğun değeri pozitif sonsuzdu ve sonsuza dek lanetlenmenin değeri negatif sonsuzdu"

Sonsuz mutluluk = + ∞
Sonsuza dek lanetlenmek = - ∞

"Eğer bir denklemde sonsuzu kullanırsanız bu diğer her şeyi etkiler, çünkü çok büyük bir sayıdır, böylece (a) hedonomizmin beklenen değeri negatif sonsuz ve (b) dini hayatın beklenen değeri pozitif sonsuz"

(a) hedonizm = - ∞ ve (b) din = + ∞
o zaman
(a) < (b) böylece...
(b) bek. değer(hedonizm) < bek. değer (dini hayat)

" Anladınız mı ? Ölümden sonra insanın ruhunun yaşamasının veya herhangi bir şekilde hayat olmasının olasılığı ne kadar az olursa olsun, Pascal'ın dine bağlı bir hayat yaşamasından beklediği getiri, yine de dünyevi zevklerle hedonistik bir yaşam sürüp de sonsuza dek lanetlenmeyi göze alacağı bir durumun getirisinden daha büyüktür"


Adam Fawer - Olasılıksız

Evet sonunda laptopu servisten almış bulunmaktayım. Ufak bir fan-cpu etc etc.. operasyonundan sonra tekrar klavye başında olmak güzel. Aslında bilgisayarsızken kendini kitaba vurmak daha kolay, okumaya ayırdığın vakiti ise azaltıp azaltmandaki temel faktör vasıtası ile okuduklarını yazmak ise ironik. Sanırım. Büyük olasılıkla.

Hiç yorum yok: