16 Mart 2009 Pazartesi

Yes, Normally, For Example, Are You Ready ?


Çok konuşuldu, çok tartışıldı ama sanırım bu konuda bir sonuca yaklaşıldı. Gün itibarı ile okul senatosunun % 100 ingilizceye geçme kararı almış olduğunu öğrendim. Alınan karar yürürlülüğe ne zaman girecek ya da ne gibi reformlara gidilecek tam olarak bilmesek de olabilecekleri kestirmek çok da güç değil. Zor da olsa alınmış bir karar.


Peki nedir bunun getirisi-götürüsü. Yapmam gereken zilyon tane işe rağmen bunu kısaca analiz edelim.

Bildiğimiz gibi "Türkiye'nin en köklü üniversitelerinden biri" , "Türkiye'nin en iyi mühendislik eğitimi veren üniversitesi" vs vs gibi kendini etiketlemeklemekten kaçınmayan "Türkiye'nin en iyi ilk 3 üniversitesinden biri" olan ama bana göre mevcut sisteme fotokopi makinası tarzında kopya mühendisler sunan okulum sanırım doğru bir adım attı. Peki nasıl ve ne kadar doğru ? İşte bunun cevabı reklamlardan sonra..(M.A.B. ye özendim, eeeeiii başbakan nehir erdoğan bugün ööö taştı. Arkadaşımız ööii E.K. oradaydı.)

Dandik esprileri bir yana bırakırsak saygın bir noktada olan köklü bir kurumun mevcut ve yetiştirmiş olduğu öğrencilerin-mezunların birçoğunun hala ingilizce ile temasının keko düzeyinde olması oldukça iç sıkan bir durumdu. Hocaların çoğu ingilizce olan derslerde "öğrenci anlamıyoorr" diyerek de bu duruma körükle koştular maalesef. Evet belki öğrenci anlamıyor, belki yetersiz ama sen en azından onu anlamaya mecbur bırakarak bir öğretmenlik vasfı gösterebilirsin. Cv lerinize yazdığınız yurtdışı deneyimleriniz de buna müsayit olduğunuzu göstermekte. Eğer ki sahip olduğunuz sabitliği birazcık kırabilseniz inanın bu okuldaki en büyük reformu siz yapmış olacaksınız.



Diğer bir nokta ise sanayi ile temasımız zarar görecek kaygısı. Eğer ki sen 4 yıllık bir eğitim döneminde öğrencine vereceğin ingilizce eğitim sonucu teknik terimlerin türkçesini bilmiyorlar diyeceksen seninle işimiz var. Yanlış anlaşılmasın burada karşıma aldığım "sen" düşünce sistemine refere etmekte. Mühendislik alanında birçok yayın ve kaynak zaten ingilizce. Mevcut olan bu. Amerikayı da yeniden keşif etmeye gerenk yok. Önemli olan bilim ise oyunu kurallarına göre oynamak gerekmekte. Ve bana inanın ki eğitim sistemini akreditasyonlarla yabancı sistemlere uyarlamak yabancı bir dille eğitimi entegre etmekten daha zor olan ve daha detaylı tartışılması gereken birşey.


Kendi bölümüm adına şunu diyebilirim ki daha ortada düzgün bir kitap yayını bile yapmazlarken (-ki "yapamazlar" demiyorum ama yapmamaları da inanılmaz derecede bir ayıp bence) mevcut kadronun ingilizce ile imtihanı biraz zor gözükmekte. Ama bir yandan da yapabilecek kapasitedeler ve "hazırlık yetersiz", "öğrenci anlamıyor" gibi bahaneler yerine globalleşen dünya gerçeklerini fark etmelerini öneririm. Pek kıymetli diplomamızın yurtdışı denklik belgesine sahip olması ile övünüyoruz eyvallah da peki sonrası için bir planımız yok mu ? Yurtdışında çalışmak, teknik ingilizceye sahip olmak, işini icra edebilecek düzeyde evrensel bir dilde mühendisliğe hakim olmak ?

Sanırım bu soruları aile içinde cevapladı okul, umarım aile içinde de çıkabilecek tartışmaları minimumda tutmayı başarır. Hayırlı olsun desem, sanırım yerinde olur.

2 yorum:

Gökhan Kalkan dedi ki...

Sitenin yeni hali çok güzel olmuş, eski hali de güzeldi gerçi.

Kenny, sence dünyada kaç ülkede bu kadar yoğun yabancı dilde eğitim verliyordur, ben yanlış buluyorum Türkiye'deki bu uygulamayı. %30 ing. garabetinden iyidir yine de. Bir de şey, tek kelime konuşamayacak hocalarımız var, onların hepsini TUR 101 TUR 102'ye mi verecekler.

Kenny Constantine dedi ki...

Evet sitede şu an bile birkaç değişiklik yapmaktayım, sanırım istediğime yakın birşey oluştu. ( Yorum penceresi şuanda devrede mesela )

Esas konuya gelecek olursam görüşünü haklı buluyorum, dosaj olarak fazla ülkemiz için ama okulumuzda olması gereken birşeydi bu, yüzdeli garip bir sistem yerine. Derslerde Türkçe soru soran öğrenciler İngilizce karşılık veren hocalar var mesela garip bir tablo.

Bazı hocalar ise dediğin gibi oldukça ümitsiz vaka görünümünde. Çoğunluğun yetersiz olduklarını düşünmüyorum aslında sadece çaba sarf etmedikleri için paslandıkları düşünmekteyim. Bir de öğrenci eleştirel yaklaşımlarından kurtulup objektif olabilseler sağlıklı düşünebilecekler.